Fågelobservationer: fiskgjuse livekamera
2018-08-23 17:36:38, Karin Basth
en kort glimt innan kameran la av nu klockan 17.35 visar att ringen sitter kvar runt "framklorna".
Blir "matad" i boet.
Karin
2018-08-23 15:14:52, Karin Basth
Nej nej nej nu missförstod du. Den här ringen har halkat ner och sitter över klorna så fågeln inte kan greppa tag - hur ska den kunna fånga fisk.....
Jag har varit med och ringmärkt så jag vet hur det är. Senast i morse såg jag fågeln på boet men nu verkar kameran avstängd.
Hoppas att bobevakarna också har observerat detta.
Med vänlig hälsning Karin
2018-08-28 20:01:47, Steve
Skönt att ringen föll av från foten. Bra initiativ att kontakta Estlands ornitologerna ;-)
2018-08-22 18:10:20, Karin Basth
Ska man/kan man göra något för att hjälpa den fiskgjuseunge som fått ringen om klorna (live-kamerorna)? Eller tror man den kommer att lossna av sig självt.
2018-08-28 19:11:21, Karin Basth
Karin här igen.
Allt har löst sig - ringen har ramlat av av sig självt - och gjusen verkar vara vid god vigör.
Kontaktade estlandsornitologer via e-mail och dom har också observerat detta och att ringen ramlat (det var färgmärkningsringen). Så långt allt ok med ungen!
2018-08-23 19:00:36, Steve
Jag tittade nyligen på fiskgjusen och tyckte då att ringarna satt ok. Det var två fåglar i boet då. Skulle en ring sitta fel ändå så finns det inte mycket att göra för mig eftersom kamerorna sänder från Estland.
2018-08-24 16:18:13, Karin Basth
Tack för snabb återkoppling. Paret har fått ut tre ungar som jag följt sen äggstadiet.
Men - som du säger - vi kan inte göra något härifrån utan får hoppas att ringen ramlar av sig självt eller att kamerafolket har observerat detta och kanske kan agera.
2018-08-26 14:08:56, Marcus
Hej!
Jag har inte följt kamera-gjusarna själv, men om det är som du säger är det ju förskräckligt klantigt av ringmärkarna. Hoppas det inte är som du tror, för då lär ju ungen få svårt att klara sig. Jag ringmärker själv en del fiskgjuse och dom ska inte vara problematiska att märka. Dom måste ju ha märkt dom i för tidig ålder i så fall, vilket ju är konstigt om dom till och med haft en kamera att kolla utvecklingen genom.
2018-08-26 14:24:13, Marcus
Jag kollade lite på nätet och hittade denna tråd om dessa gjusar. Du har sett rätt att ringen glidit ner över foten och gjort gjusen halvt handikappad. Det är färgringen i plast som fastnat och just såna ringar har jag själv ingen erfarenhet av. Jag tycker dock det är väldigt illa av de ansvariga att inte fånga in gjusen och rädda henne från en långsam svältdöd. Någon skriver att inget kan göras och att man får lära av sina misstag. En slagfälla med ett nät och en radiostyrd utlösare som placeras i boet hade löst problemet relativt enkelt. ://www.looduskalender.ee/forum/viewtopic.php?p=612388&sid=0f3f8bea1f84a083fc0ec29087dcb316#p612365