Fågelobservationer: Bergfink

2018-10-27 17:23:44, Ingrid
Ser en Bergfink i min trädgård. Är inte så rädd, man kan komma ganska nära innan den flyttar på sig. Den ser väldigt ung ut, är troligtvis en hona. Ska inte de ha flyttat för ett bra tag sen. Jag bor i Jämtland. Hur ska den klara sig. Den är under fågelbordet ibland. Jag slängde ut lite skalade solrosfrön till den. Kan man göra något för att den ska klara sig?

2018-10-28 10:26:56, Steve
Det verkar som din bergfink kanske är sjuk på något sätt eftersom den är orädd. Vad du än gör för den så kommer den troligtvis att dö. Hade det varit en frisk bergfink som fortfarande var kvar hos dig hade den inte haft några problem med att flytta söderut så här sent på året. Som alltid så gäller "Låt naturen ha sin gång"!

2018-10-28 20:00:24, Marcus
Troligen är det något fel på den som Steve skriver. Kanske en lätt skada eller sjukdom. Ibland kan mer orädda fåglar förekomma dock. Dom sista bergfinkarna på flytt brukar ses i november i södra norrland, och det finns även enstaka som övervintrar. Så länge det finns frön på matningar går det nog bra, så länge den inte dör av sjukdom eller rovdjur.

2021-03-28 17:54:18, thomas wiljen
observerade idag en berfink med helt vitt huvud.rör det sig om en partiellt albino?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Bergfink

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve