Fågelobservationer: vitt band på ryggen!

2020-03-04 16:13:55, Marcus
Jaha, okej. Att fåglar får vita eller bleka fält är inte ovanligt, och brukar kallas leucism. Det finns flera anledningar till att en fågel tappar pigment, men det är inget farligt, även fast en väldigt vit fågel kan få svårt att gömma sig för sparvhökar mm. Man kan jämföra det med Michel Jackssons fläckvis pigmenterade hud. Jag skulle tro att det var "slumpen" som gjorde att du hade 2 fåglar av olika arter med samma "åkomma" på din matning i så fall. Inga pigmentförändringar är smittsamma.

2020-02-23 11:21:37, Kerstin
Har iakttagit en bergfink med ett brett vitt band på ryggen vid fågelbordet flera ggr i vinter. Igår såg jag en domherrehanne med ett likadant vitt band. Vad kan det vara? Det ser inte normalt ut!

2020-03-02 17:44:20, kerstin
Tack för svar! Jag uttryckte mig slarvigt! Jag vet att det vita bandet är en artkaraktär på båda arterna, men det jag observerade var ett brett, vitt band. Som om en rak, vit list lagts på ryggen. En var ett undantag, men två (olika arter) - en oro och en fråga! Nu har jag tyvärr inte sett någon av dem på ett par veckor.

2020-02-26 08:45:55, Marcus
Det vita som du nämner är faktiskt en artkaraktär på både bergfink och domherre. Titta när domherrarna och bergfinkarna flyger upp från marken så ser du att alla har den vita fläcken på ryggen. Bofinken är grön på samma ställe som bergfinken är vit, vilket gör dom lätta att separera även om man bara hinner se fågeln flygandes bortåt.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: vitt band på ryggen!

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Trandansen

Nu kan du se live från trandansen vi Hornborgarsjön

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve