Fågelobservationer: Stenknäck

2020-03-28 08:22:08, Marie
Har sett en Stenknäck här i ett par dagar. Hur pass ovanlig är den VG-regionen? Har tyvärr inget foto, men är helt säker på min observation. Han var synlig förra året också.

2020-03-29 11:11:02, Marie
Jag kan tänka mig att den är skygg! Ska sätt mig ute idag och lyssna noga! Det är väldigt mycket kvitter av fåglar just nu, men förhoppningsvis kan jag få höra den.

2020-03-29 20:28:48, Marcus
Du kan googla på stenknäck läte så hittar du det nog på nätet så du kan träna in det. Finns även en hemsida som heter Xeno-canto. Där finns ljudfiler från många av världens fåglar. Stenknäcken är inte mycket till sångfågel. Dom har ett vasst kort läte som upprepas flera gånger i följd. "Zick! ... Zick!". Dom sitter ofta dolda i toppen av ett större lövträd.

2020-03-30 09:43:25, Marie
Tack Marcus, jag har lyssnat på "sången" av stenknäck. Som du säger har den ett kort läte som upprepar sig. Den ska nog inte vara så svår att lokalisera, bara den är relativt nära. Här omkring finns otroligt mycket fåglar, även ugglor. Så det blir uggle-lyssning några kvällar framöver. Hörde en i vintras en uggla som jag inte kunde "tyda", så jag hoppas att jag kan höra den fler gånger.

2020-03-28 09:38:28, Marcus
Det är ingen ovanlig häckfågel i södra halvan av landet. Kan dock vara rätt skygg och lite svår att få se bra. Lär man sig lätet så märker man att dom inte är så ovanliga som man först kan tro.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Stenknäck

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Fåglar i direktsändning

Brun glada i Lettland
Havsörn
i Lettland
Berguv i Tyskland
Fiskgjuse i Estland
Större skrikörn i Estland
Svart stork i Estland

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve