Fågelobservationer: Trast putta ut sitt ägg?

2020-06-14 21:57:48, Matilda
Hejsan! Jag har en fråga. Jag har ett trastbo ute i vårt trädgårdsförråd. Vi upptäckte boet för ca 2 veckor sedan med en liten söt mamma som tittade på oss. Vid senare tillfälle upptäckte vi 3 små ägg som hon ruvar på. En dag efter ca 1 vecka så upptäckte vi att ett av de 3 äggen låg sönder nedanför boet? Varför då? Har hon blivit störd av oss eller finns det någon annan anledning?

2020-06-18 07:03:51, Marcus
Det är inte ovanligt att ruvande fåglar råkar dra med sig ett ägg eller liten unge om dom blir skrämda av boet. Jag har själv sett en kråka dragit ur en unge då den överraskats ur sitt bo. Ägg/ungar kan ligga på honans fötter när hon ruvar.

2020-06-18 16:18:31, Tilla
Puttar dom inte ut äggen ifall dom är "tomma"?

2020-06-20 14:03:27, steve
Det är inte alltid som fåglarna puttar ut sina s.k. rötägg. De kan ligga kvar ända till övriga kläckta ungar har lämnat boet.

2020-06-28 20:15:15, Marcus
Jag tror inte fåglar medvetet puttar ut rötägg överhuvudtaget. Som Steve skriver ligger rötäggen kvar så länge dom är hela, ibland flera år i tex en holk. Råkar det gå sönder så kan det dock slängas ut av föräldern. Så länge ägget är helt vet inte fågeln om det är vid liv eller ej. En hona kan ruva sitt döda ägg i flera veckor förbi kläckningsdatum, innan hon till slut ger upp.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Trast putta ut sitt ägg?

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve