Fågelobservationer: Variation större hackspett

2020-11-26 18:16:30, Marcus
Det är inte individuella variationen och inte direkt åldersrelaterat heller. Hackspettar klättrar ju med buken mot trädstammarna hela dagarna, så dom blir rätt smutsiga, speciellt om dom klättrat på ett savande träd. Även under häckningstid blir dom extra smutsiga av hålbygget och av att ligga i trädhålet och ruva ägg och ungar. Efter häckningen byts fjädrarna ut, så även de skitigaste hackspettarna får nya vita undersidor.

2020-11-29 07:38:42, Bo Olsson
Ursäkta, jag missade ett ord när det gäller den med grön rygg. Det är en udda färgad bofink! :-) För tidigt på morgonen för att skriva.

2020-11-29 07:58:47, steve
Ok, små färgvarianter hos vissa arter kan ju ibland dyka upp. Den här bofinkshonans gröna rygg kan vara så att den gröna övergumpen smugit lite längre upp än normalt. Sedan är det ju ingen som vet om det kan vara en hybrid med en "svensk" bofink och en ras av bofink. Ingen har ju hundra procent koll på om våra flyttfåglar skulle få för sig att häcka även på sitt övervintringsområde. Då kan det ju i så fall uppkomma hybrider mellan olika underarter.

2020-11-29 08:58:54, Marcus
Nötväckor med denna färg är faktiskt inte helt ovanligt. Det finns en variation hos vår nötväcka och framförallt många ungfåglar under sommaren verkar ha varmare ton på undersidan. Jag tror Rk är försiktig av den anledningen. Sedan är det troligt att en caesia som tagit sig till sverige skulle hybridisera med våra europae, vilket gör det ännu svårare. Jag tror inte det räcker med varmt färgad buk. Den udda bofinken är en intressant fågel som ser ut som en hane av rasen africana. Speciellt på vårarna ses det en del såna i sverige. Även dom kan nog vara luriga med tanke på hybridisering, men din fågel ser verkligen lovande ut.

2020-11-28 16:05:34, steve
Härligt! Alla färgvarianter är intressanta!

2020-11-29 07:18:01, Bo Olsson
Här är ett exempel på större hackspett.

2020-11-29 07:18:45, Bo Olsson
En till hackspett

2020-11-29 07:19:34, Bo Olsson
En nötväcka till.

2020-11-29 11:50:01, Bo Olsson
Hej och tack så mycket för all information steve och Marcus. Jag gissade på att bofinken var en hane, för den har svart "panna". Det syntes förstås inte på förra bilden.

2020-11-29 07:34:22, steve
Mmm....det var ju intressant att se! Hackspetten ser ju ut som så som man ganska ofta ser. Lite smutsvit undersida. Nötväckan som du först lade upp tycker jag fortfarande inte ser smutsig ut utan mer som underarten caesia. Den andra bilden på nötväcka som du lade upp, ser ut som den har lite blekare brun undersida. Min gissning är att det kan vara en hybrid mellan vanlig nötväcka och kontinental nötväcka. En nötväcka med grön rygg vore intressant att se.

2020-11-30 21:18:15, Marcus
Bofinken är absolut en hane, och som sagt en god kandidat till rasen africana. Lägg gärna upp på artportalen med dessa bilder som "africana?" och se om det väcker diskussion. Bilder på såna individer är inte helt ovanliga, men denna ser bättre ut än de flesta andra tycker jag.

2020-11-27 08:50:11, Bo Olsson
Tack Marcus!

2020-11-29 07:22:21, Bo Olsson
Ytterligare en bild på en nötväcka. Tyvärr suddig, men identifierbar. Om det finns intresse har jag några bilder på udda färgad (vitt bröst och grön rygg) samt en grönfink med gulvita kinder. Samtliga fotograferade vid matning i min trädgård.

2020-11-28 13:01:28, Bo Olsson
Jag har lagt upp flera bilder på Artportalen Rk har underkänt fåglarna. Ingen förklaring varför. Eftersom de är färjade som caesia men ändå underkända, så undrade jag vad den ”udda” färjan kan bero på. När jag fick svar om hackspettarna ovan så undrade jag om samma kunde gälla dessa.

2020-11-28 14:11:49, steve
Varför jag inte tror att nötväckans bruna undersida skulle vara klet eller smuts är för att även fågelns sidor är bruna. Skulle det vara smuts så tycker jag att endast buken skulle varit smutsbrun. Den du fotat är ju brun även under hakan så för mig känns det tvivelaktigt att det skulle vara smuts. Den här kontinentala nötväckan har ju setts i Danmark, så den finns ju ändock ganska nära. Skulle vara kul om du kunde lägga upp en bild på den smutsiga hackspetten så kan man se vilken färg den har.

2020-11-28 15:57:02, Bo Olsson
Hej Steve. Hackspettbild kommer i morgon. Jag har även en bild på en på en annan individ av nötväcka med ”orange” bröst om det är intressant.

2020-11-27 09:27:45, Bo Olsson
Då kanske det kan förklara färgen på denna nötväckas bröst. Klättrar ju även den längs trädstammar.

2020-11-27 09:52:40, steve
Den där nötväckans undersida beror nog inte på smuts, utan mer att det är en annan ras av nötväcka som går under benämningen kontinental nötväcka. Kommer då från Storbritannien och kontinenten. Om det är en sådan så är det jättekul! Har själv aldrig sett någon sådan i Sverige! Var fotade du den här?

2020-11-27 10:09:20, Bo Olsson
Hej, den är fotograferad i min trädgård, utanför Kalmar. Vi har några sådana individer. Två som denna och åtminstone en som är något ljusare.

2020-11-26 13:00:29, Bo Olsson
Vi har gott om större hackspett som besöker vår matning. Vi har en del som har helt vitt bröst och så har vi några med helt, nästan brunt bröst. Vad beror skillnaden på? Ålder? Eller är det bara variation mellan olika individer?

2020-11-27 11:01:42, steve
När jag tittar lite mer på den här underarten av nötväcka som på latin heter caesia, så tror jag inte att något fynd har blivit godkänt ännu i Sverige. Ta gärna fler bilder och lägg upp!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Variation större hackspett

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve