Fågelobservationer: Vad för sorts örn?

2021-03-09 12:58:23, Therese
Ok såg inget som liknade när jag tittar på havsörnar..huvudet var så markerande ljust/vitt tankarna gick till der enda som stämmer in är vithövdad havsörn och de finns ju inte här. Ville ladda upp filmklippet för att det ska synas bättre men det gick tyvärr inte..blev error. Kan inte riktigt släppa det..fick senare veta att fler observerat den vid havsbandet.

2021-03-10 06:56:45, Marcus
Färgsättningen är inget konstigt för en havsörn. Undersidan på fågeln är i skugga och ser mörkare ut än den är, och huvudet är solbelyst och ser ljusare ut än vad det är. Du kan ju lägga upp filmklippet på tex youtube och sedan dela en länk här.

2021-03-08 18:49:14, Marcus
Gamla havsörnar får ofta ett ljust huvud som i solljus kan se nästan vitt ut. Även den kilformade stjärten talar för havsörn. Den här bilden för nästan tankarna åt gåsgam med utskjutande ljust huvud och nästan för kilformad stjärt för havsörn, men jag tror ändå det är en havsörn.

2021-03-08 14:40:11, Therese
Jag såg en stor rovfågel på långt håll och undrade vad det var. Hittar ingen som har det vita huvud som denna har...den var väldigt stor och attackerades av kråkor som var väldigt små i jämförelse. Inzoomad bild från filmklipp så är lite suddig.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vad för sorts örn?

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve