Fågelobservationer: En blandning eller mutation?

2022-11-03 15:33:52, Suvi Grind
Hejsan Matar fåglar året om hos mig i Värmland och har noterat två år en fågel som ser mest ut som talgoxe (iaf i huvudet) men mindre kropp och inte lika mkt färg. Har både blåmesar och entitor hos mig så tänkte att det kunde vara en blandning eller att det hade hänt någonting med den fågelns utveckling. Läste nu att det fanns också svartmesar som alternativ. Hur vanligt är blandning mellan arter? Har tyvärr inte knäppt någon bild på den men ska hålla utkik nu. Tack på förhand!

2022-11-03 20:29:44, steve
Någon mutation tror jag inte på. Men ett foto är nog nödvändigt för att kunna artbestämma den. Även en dålig suddig bild är till stor hjälp.

2022-11-04 09:13:55, Steve
Japp.....ser ut som svartmes. Har du kollat up stjärtmes?

2022-11-04 13:59:06, Suvi Grind
Okej då lärde jag mig någonting nytt, svartmes. Ska titta lite extra noga på den andra fågeln när den dyker upp igen, kanske är det en kompis till den. Stjärtmesarnas flock var flitigt vid fågelbordet hela vintern men inte sett dom sedan häcknings säsongen började. Hoppas dom kommer igen, mina favoriter. Tusen tack för hjälpen!

2022-11-04 08:49:32, Suvi Grind
Såg inte till just den fågeln nu förstås men en annan liknande som jag förmodar vara svartmes?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: En blandning eller mutation?

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve