Vilken fågel?: Trastfråga

2019-12-05 18:04:49, Svante Svensson
Hej! Jag såg en flock me,d som jag tycker såg ut som någon tras,t men jag hittar ingen riktigt bra kandidat. Flocken kalasade på rönnbär och liknade björktrastar men var tydligt roströda på bröstet. I Fågelguiden liknade det väldigt väl Vandringstrast. Kan det vara möjligt i början på december i Stenungsund i Bohuslän?

2019-12-05 18:51:05, Steve
Just nu är det gott om tallbit. Har du kollat upp den? Tallbit gillar rönnbär och uppträder ofta i små flockar.

2019-12-07 09:55:53, Svante Svensson
Jag tror inte att det var en tallbit. Det stämmer inte riktigt ned näbben.

2019-12-07 21:27:56, Helle Noorlind Brage
Precis samma som jag sett de senaste dagarna här i Östergötland! Vet heller inte vad det är för slags fågel och hittar ingen passande i min fågelbok. Jag tycker inte att den är så roströd på bröstet som en Vandringstrast. Har mer rosa flikar från ryggen mot bröstet.

2019-12-08 08:14:27, Marcus
Även jag vill tro att det är tallbitar ni sett. Dom varierar mycket i färg från gröngul-gult, orange-djupt röda, beroende på både kön, ålder och individuell variation. Vandringstrast är mycket sällsynt på vår sida av atlanten och att flera ex skulle tagit sig över i en flock har nog aldrig hänt i europa. Rödvingetrast skulle väl kanske kunna vara ett alternativ, men dom är röda på flankerna och inte på bröstet.

2019-12-08 08:17:39, Marcus
Björktrastar är ju faktiskt också lite rost-tonade på bröstet, vissa met än andra. Hördes inget läte? Tallbiten har ett speciellt melodiskt drillande läte, för tankarna till en burfågel.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Trastfråga

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Invasion av ovanlig fågel.

Just nu kommer det in flockar med tallbit från norra Ryssland.
Rapportera gärna här om du ser någon. Äter med förkärlek rönnbär. Är oftast helt oskygga.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve