Vilken fågel?: Fågel som inte hör hemma?

2020-09-18 14:58:38, Gabriella
Nu har jag tyvärr ingen bild (ännu) då jag alltid lyckas lämnat kameran hemma då jag sett den. Lyckas jag få bild så uppdaterar jag. Förstår att det kan vara svårt utan bild men tänkte höra iallafall då det drivit mig till vansinne i ett par månader. Upptäckte under sensommaren en fågel i min mors trädgård. Samhälle på västerbottenskusten. Större än småfågel men något mindre än en skata. Svart hätta, svarta vingar, svarta stjärtfjädrar och det kan skymtas lite vitt under stjärten. Resten av kroppen grå, svartspräcklig på bröstet. Längre, lite grövre trubbig näbb. Den höll frenetiskt på att mörda ett par kottar den dagen. Sedan dess har vi sett den flera gånger, under en promenad genom samhället så satt den på en vägskylt och vi kunde gå förbi den på en meters avstånd utan att den brydde sig. När jag först såg den tänkte jag någon typ av kråkfågel pga färgerna eller hackspett pga näbben och kottarna. Då den flyger så är vingar och stjärtfjädrar som en solfjäder, fin utspänd form. Är ingen fågelskådare på så sätt så vet inte hur man ska beskriva det. Min mor såg och hörde den för någon dag sedan igen och beskrev lätet som klagande. Har aldrig någonsin sett denna fågel förr och hittar den inte i "Alla europas fåglar" (som visserligen är från 1983) så har undrat om det är någon som egentligen inte ska vara här. Är det någon som har något hum om vilken kategori av fågel jag ska leta på?

2020-09-18 15:12:19, Marcus
En rätt bra beskrivning av en nötkråka, på alla punkter. Cembratallens stora kottar är nötkråkans absoluta favorit så här års.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fågel som inte hör hemma?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve