Vilken fågel?: Kattuggla?

2021-05-21 04:14:44, Adam
Uppe tidigt och såg nyss en uggla utanför köksfönstret. Försökte hämta kikare, men den flög iväg efter att vi glott på varandra en kort stund. Tyvärr ingen bild, men kanske någon kan säga något ändå? Den var chokladbrun i fjäderdräkten (såg den främst bakifrån), alltså inte grå eller ljus även om det inte var helt jämnfärgat och det fanns någon sorts ljusa inslag i det bruna. Inga öron eller liknande. Ögonen svarta, såg i alla fall inga gula ytor. Gissar ca 40 cm sittande. Inget annat som stack ut, exempelvis ingen ljus näbb vad jag såg. Ansiktet framträdde på något vis, möjligen lite annan färg. Den har nog varit här några dagar, för min tjej sade hon sett en brun uggla i förrgår. Hörde inget ljud vare sig då eller i natt. Jag får det till en kattuggla kanske, har ofta hört men aldrig sett kattuggla i skogen tidigare år. Men den var mer brun än någon bild av kattuggla jag kan hitta. Detta är på landsbygden i Södermanland, lövskog nära vatten och ett lågt berg. Tacksam för alla ledtrådar!

2021-05-21 10:31:11, Marcus
Din beskrivning passar bra på kattuggla, och dom varierar i färg från djupt roströda till kallt grå.

2021-05-21 14:03:15, Adam
Tack, Marcus!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Kattuggla?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve