Vinterfågelmatning: Värmland -Var mata gräsänder ?

2018-12-06 22:53:26, Åsa
Har en nioårig autistisk son som bara önskar en sak i julklapp -att få mata massa gräsänder. Han tittar på youtube klipp och det finns filmer med hundratals änder som befinn sig på samma yta. Runt Karlstad har vi endast sett fåtal änder just nu och överallt sitter skyltar om matningsförbud. Jag skulle vilja ge sonen en resa senare under vintern till något ställe där det garanterat finns hundratals änder som vill bli matade (inte såna som flyget iväg så snart vi kommer nära). Vart ska vi åka för att hitta dessa änder och när exakt är det bäst att åka ? Tacksam för svar !

2018-12-07 08:20:33, Steve
Hej! Jag kan bara tla om hur det är i Stockholm där jag bor. Mitt inne i centrum vid Stockholms ström matar stán varje år änder, svanar och måsar. Jag tror ingen stad i Sverige har så många övervintrande fåglar som Stockholm. Om man nu vill mata just änderna vid Strömmen så befinner de sig i vattnet en meter ner från där man står. Men ofta flyger många änder upp till gatunivån när man börjar mata. Sedan kan det bli så att många måsar blir väldigt närgångna. Du kan se en video på Youtube hur det kan gå till: https://www.youtube.com/watch?v=UK-Mb8BKfbA

2020-01-05 12:01:48, Håkan
Är sonen fortfarande intresserad av änder? Jag har inte gräsänder men jag har rätt så tama myskankor som han kan få komma hit och mata. Bor i Skoghall. Du kan kontakta mig på epost skhhawr@"radera detta" gmail.com. (ta bort " och det emellan). Håkan.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Värmland -Var mata gräsänder ?

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve