Vinterfågelmatning: Mata sparvhök?
2019-01-28 19:48:38, Camilla
Tack Steve och Marcus för era svar! Jag funderade länge och mycket på hur jag skulle kunna fästa köttbitar högt, och om det var en bra idé när vi har hus runtom, varav ett stort hyreshus längs hela ena långsidan. Kanske det skulle dra till sig för mycket andra stora fåglar, t ex sjöfåglar, och väcka grannars misshag. Jag lät bli tillsvidare, och hökarna har faktiskt uteblivit i tio dagar nu. Det har hänt tidigare att de inte syns på ett bra tag, och jag trodde de flyttat söderut, men hela december och de första veckorna i januari var de här och plockade fr a koltrastar vid fågelbadet.
Hökarna ska också leva, och de har gett mig fantastiska flyguppvisningar, men det blir så tomt i trädgården när de kommer ofta. Därav att jag började fundera på lite "stödmatning". Jag slår det ur hågen när jag förstår hur knepigt det är att få dem att ta köttet. Mest är det ju fantastiskt roligt att ha så många besökare av alla sorter när man bor som vi.
2019-01-23 08:43:08, Marcus
Jag vet rehabiliterare som fått klä köttbitarna till sparvhökar med fjädrar för att dom ska börja äta. Kanske kunde det hjälpa. Men jag tror också att det är svårt att få dom att äta dött så länge det finns småfågel. Duvhökar ser man på åtlar med utlagt kött då och då, men jag har aldrig sett sparvhök äta as.
2019-01-17 20:47:47, Camilla
Jag har ett par sparvhökar som jagar i min villaträdgård (inne i stan). Intressant att se dem jaga, men nu skulle jag vilja att småfåglarna får vara lite mer i fred vid mina matningar och mitt fågelbad. Här dödas flera i veckan av hökarna.
Såg tidigare inlägg om att mata dem med kött, men hur gör man för att få dem intresserade? Har försökt lite, men skatorna äter det om jag lägger det på gräset eller på en stubbe. Hur stora bitar ska det vara och hur ska det placeras?
2019-01-18 08:11:58, Steve
Hej! Att locka fram hökar genom att lägga ut kött kan vara lite svårt. Oftast vill rovfåglar jaga sina egna byten. Men när jakten blir knaper så kommer de fram till utlagd mat. Dessvärre verkar det ju som att din småfågelmatning verkar vara en bra plats med lättfångat byte så då kan sparvhökarna föredra det. Storlek på köttbitar eller hur matningen placeras är av mindre betydelse. Eventuellt att jag skulle bundit fast en större köttbit några meter upp i ett träd fastsurrat runt en gren.