Vinterfågelmatning: Får jag mata fåglar i skogen?

2020-12-12 08:46:03, Ewa
Vi är två pensionärer som matar fåglarna i skogen. Det ligger ett bostadsområde med cykelväg och på andra cykelvägen finns en fotbollsplan. Bortanför fotbollsplanen börjar skogen. Där hänger vi ut mat till småfåglarna i burar för att skydda småfåglarna. En person i bostadsområde påstår att v inte får hänga ut mat för det finns barn i bostadsområdet som leker på fotbollsplanen och de är nötallergiker. Vore det inte bättre att föräldrarna lärde barnen att låta bli fågelmaten? Är det förbjudet att mata där eller ej? Någon som vet? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning Ewa

2020-12-12 21:57:18, Marcus
Vilket dilemma att hamna i! Jag har väldigt svårt att se hur det skulle vara förbjudet att mata på det sättet. Dock så kanske det inte är fel att ta hänsyn till nötallergikern i detta fall, även fast jag också tycker att barnet i fråga bör kunna informeras och själv hålla avstånd. Ni bör väl kunna mata med annat än just nötter. Solrosfrön uppskattas av de flesta fågelarter, och vanligt osaltat smör av hackspettar t.ex.

2020-12-13 00:14:10, Ewa
Vi matar med fröblandningar, solrosfrön, talgbollar, jordnötter mm. Så variation finns det. Jag kan inte se varför ett barn skulle ha ont av jordnötter på så långt håll såvida ungen inte går dit där nötterna är. Det finns ingen anledning för någon att vistas bland fågelmaten. Föräldrarna kan väl säga till ungen att låta fågelmaten vara ifred.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Får jag mata fåglar i skogen?

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve