Vinterfågelmatning: Vinterfågelmatning

2021-03-02 08:35:46, Catarina
Hej, Jag har matat fåglarna i en ”träddunge” i Solna under många år och alltid haft många grönfinkar, pilfinkar men även talgoxar,blåmesar, nötväcka och koltrast. Jag har hängt upp automater för frö, nötter och talgbollar. För ca två veckor försvann fåglar som över en natt, jag har inte sett det tidigare och undrar vad som kan ha hänt, kan de ha fått någon sjukdom? Vi har fortfarande några få talgoxar och blåmesar och när det var som kallast även några domherrar. Tacksam för svar!

2021-03-04 10:33:19, Marcus
Var det inte så att "försvinnandet" kom samtidigt som väderomslaget till mildare väder? Fåglarna behöver äta mer när det är kallt, och finns det dessutom snö får dom leta mer efter sin mat. Då blir det mer fart på matningarna än om det är mildare väder och bar mark. Sedan börjar vi närma oss vår och häckning för fåglarna, vilket gör att dom drar vidare för att hitta ett lämpligt revir, och spenderar mer tid åt att hävda revir och skaffa en partner.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vinterfågelmatning

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve