Vinterfågelmatning: Varningsläten

2021-12-27 09:13:22, Elin
Hej! Jag har en fråga om varningsläten i anslutning till min fågelmatning. Vissa fåglar, framförallt Blåmesar och Koltrastar vad jag hört, gör ofta sina varningsläten när dom anländer till maten. Gör de dessa varningsläten för att de vill varna andra fåglar om någon fara jag inte uppfattar (kanske rentav är för att varna om mig?) eller är det för att skrämma bort andra fåglar från maten? Min känsla är snarare det senare. Det finns inga rovfåglar i omgivningen och de agerar väldigt kaxigt när de flyger in och varnar. Om så är fallet kan alltså samma varningsläte användas både för att varna om externa faror och för att markera revir eller annan form av besittningsrätt över maten?

2021-12-28 08:42:21, steve
Det blir ren spekulation från min sida, men jag tror det kan vara för att markera - "Här kommer jag, flytta på er!". Liknande hörs när de anländer till en holk eller liknande för att markera sin besittningsrätt. Det riktiga varningslätet när en hök anfaller är annorlunda med en annan nyansskillnad som vi människor kanske inte alltid hör.

2021-12-28 13:22:22, Elin
Tack Steve för svaret. Jag håller med om att det låter rimligt. Och har också funderat på att det säkert kan finnas nyanser som jag inte uppfattar.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Varningsläten

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve