Vinterfågelmatning: Bergfink och skyddsbur

2022-12-13 22:02:18, Elisabeth Hedsten
Hej! Jag har fröautomater med skyddsbur för att hindra skatorna att äta upp alla frön i ett nafs. I år har det kommit fram hela flockar med bergfinkar och de äter ju helst det som ramlar på marken. Emellertid har jag iakttagit hur de försöker nå fram till fröna i skyddsburarna. De verkar ha svårigheter med detta. De ryttlar utanför buren som en kolibri och lyckas ibland sticka in näbben och ta ett frö. Hackspetten som ju inte kan ta sig in i buren klarar sig galant genom att klamra sig fast och sticka in huvudet. Jag undrar om det är något i bergfinkens anatomi som hindrar eller är det bara ovana? Jag har satt upp ett vanligt "rör" (även det med hinder som stänger till om en skata försöker) med solrosfrön där de klarar sig bättre.

2022-12-15 19:15:27, steve
Jag har svårt att tänka mig att bergfink skulle ha någon annan typ av anatomi än övriga finkar. Nog snarare så att olika finkar har lite olika beteenden under sitt födosökande.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Bergfink och skyddsbur

Tillbaka till kategorin: Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve