Allmänt om fåglar: Övergivna ringduveägg

2020-05-16 20:56:44, Marcus
Just ringduvan är dock extremt störningskänslig. Dom överger ofta både ägg och ungar bara av att bli bortskrämd en gång från sitt bo. Du lär väl få svar inom en mycket snar framtid om ruvning inte var påbörjad eller om det övergivits. Äggen klarar kyla tills att ruvningen är påbörjad bara. Dessutom klarar inget ägg minusgrader, så många tidigt häckande fåglar kan förlora stora delar av sina kullar en frostnatt innan ruvning påbörjats. Tidigt häckande strömstarar kan tex lägga 5-6 ägg, men endast 1-2 kläcks när de först lagda äggen fått utstå en frostnatt.

2020-05-16 15:46:52, steve
Duvorna, liksom de flesta andra fåglar, börjar inte ruva förrän sista ägget är lagt. Ligger det bara ett ägg där så har hon inte börjat ruva än och då kan ägget ligga där hela dagen ända tills det är dags att lägga det andra ägget. Oftast läggs bara två ägg av ringduvor så när nästa ägg är lagt kommer hon att komma dit och ruva. Det där man hört om att äggen kan bli kalla och förstörda stämmer oftast inte.

2020-05-16 18:58:46, Lena
Åh, vad glad jag blir att höra detta. Det är svårt att se ordentligt in i busken men såvitt jag kunde se var det bara 1 ägg. Då håller jag tummarna att jag snart får se paret där igen Tack så jättemycket för svaret

2020-05-16 15:11:03, Lena
Har flera ringduvepar i min trädgård Upptäckte ett bo för ett tag sen, ovanligt rejält byggt för att vara av ringduvor. Väl dolt inne i en gammal rosbuske, duvan har legat där länge o jag har kollat på håll Kan inte tänka mej att dom blivit skrämda Igår morse var duvan inte där o jag kunde se ett ägg. Trodde inte dom lämnade boet när dom ruvar Kollade gång på gång men ingen duva kom tillbaka och ingen där idag heller Har letat på nätet men inte lyckats hitta varför dom övergett ägget Jättetacksam om någon kan förklara beteendet

2020-05-17 16:36:47, Lena
Stort TACK till både Steve och Marcus Håller stenkoll på boet, tror som sagt inte duvan blivit skrämd men kan ju inte veta säkert. O visste inte dom kan överge både ägg och ungar. Hoppas det inte är/blir så i detta fallet Så tacksam för er här som är så hjälpsamma och kunniga, alltid får man bra svar och hjälp

2020-05-19 12:44:09, Marcus
Jo, det verkar som att ringduvorna har två helt olika beteenden. I vissa städer har ringduvorna blivit en orädd stadsfågel, men i naturen är det den känsligaste arten jag känner till. 100% av bona jag råkat stöta på av misstag under ruvning har övergivits.

2020-05-17 09:11:51, Steve
Jag håller inte med Marcus om att ringduvor skulle vara speciellt känsliga för störning. Har fått flera frågor om hur man ska hindra ringduvor från att bygga bon på olämpliga platser, men även om man rivit ner bort eller försökt mota bort dem så har de återkommit. Men precis som allt annat är vissa individer mer känsliga än andra.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Övergivna ringduveägg

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fåglar i direktsändning

Brun glada i Lettland
Havsörn
i Lettland
Skäggdopping i Estland
Fiskgjuse i Estland
Större skrikörn i Estland
Svart stork i Estland

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve