Allmänt om fåglar: "Aggresiv" Sädesärla

2019-04-18 06:41:30, Steve
Jag har tyvärr ingen bra lösning på det där. Det finns dekaler som ser ut som rovfågel silhuetter att klistra på fönstren men jag tvivlar på om det hjälper. Mer än förhindra att fågeln ser sin spegelbild så finns inte mycket att göra vad jag känner till.

2019-04-17 20:04:46, Malin Karlsson
Hej! Vi har iår exakt samma problem som Olle ovan. Vi har också fönster i alla väderstreck. Vad kan man göra? Den är rätt så orädd så mina försök att skrämma den går inte så bra.

2016-05-03 16:38:40, Olle Olsson
Hej fågeln.se. Jag har ett förmodar jag återkommande par av Sädesärla som häckar under en takpanna på mitt hus. Det som händer denna säsong har aldrig inträffat tidigare. En av dem, förmodar hannen "anfaller" alla mina fönster. Tror den att spegelbilden är en reval? Den börjar smälla i fönstren vid 5 tiden på morgonen och håller sedan på så med korta uppehåll hela dagen. Kan man förvänta sig att den slutar efter kläckningen för att för att istället hjälpa till med maten? Tacksam om någon kan dela sin kunskap och erfarenhet av liknande. Mvh/Olle

2016-05-03 16:42:10, steve
Den tror att spegelbilden är en rival. Ganska vanlig företeelse just bland sädesärlor av någon anledning. Försök att göra något så att det inte speglar sig så mycket i fönstren.

2016-05-05 08:13:54, Olle
Tack Steve. Har fönster i alla vädersträck. Så hur ljuset än faller blir det spegling i några fönster. Orolig för fågeln, stör min sömn och smuttsar ner i massor. Men det är väl bara att vänta. Eller kan man skrämma den att sluta?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: "Aggresiv" Sädesärla

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2025 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve