Allmänt om fåglar: Ormvråk

2016-07-17 11:43:18, Linda
Vi bor med skogen som granne och sista veckorna så har det dykt upp en ormvråk som sitter i träden runt tomten. Den kommer tidigt på morgonen och stannar till mitt på dagen. Den skriker hela tiden så jag vaknar av den varje morgon. Vi har två innekatter som har tillgång till en inhägnad altan, men halva altanen är utan tak och Ormvråken sitter i ett av dom närmaste träden ca 15 meter från altanen. Eftersom jag har läst om flera fall när ormvråk har tagit katter så är jag orolig att det är dom den är ute efter. P.g.a. det och att jag inte får sova ordentligt så undrar jag nu om det finns något sätt att skrämma bort den från tomten? Jag vill inte skada den utan bara skrämma den så den håller sig härifrån. Tips mottages tacksamt / Med vänlig hälsning Linda

2016-10-30 19:31:12, Steve
Helt omöjligt för en ormvråk att ta en katt. Ormvråkar tar endast småmöss, sorkar och ödlor. Om någon sett en ormvråk ta en katt så har de förmodligen blandat ihop ormvråken med en kungsörn.

2016-12-02 01:26:50, Anders Westergren
Av det jag sett av ormvråkens jakter så tycker jag den har ett oförtjänt rykte som storjägare. När det gäller katter tror jag att ormvråk och ex.vis glada och duvhök kan utgöra ett hot mot en ensam, liten kattunge på fritt fält. Men inte annars. En rovfågel vet mycket väl skillnad på lämpliga byten och olämpliga sådana, såsom rovdjur som kan skada den. Fast duvhök verkar ha enormt självförtroende och lyckas ju ta förbluffande svåra byten. Kan den tänkas ta en vuxen katt?

2016-12-02 06:50:16, Steve
Jag har aldrig hört talas om att en duvhök gett sig på en katt.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Ormvråk

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve