Vilken fågel?: Rovfågel i Skåne

2020-01-03 14:37:11, Steve
Om det vore en blå kärrhök skulle den haft tydlig vit övergump. Jag tror snarare det här är en ljus ormvråk. Brukar gå under benämningen börringevråk.

2020-01-03 13:56:05, Magnus
Kan det vara hane blå kärrhök?

2020-01-03 13:11:26, Hardeberga
Denna vackra rovfågel jagar utanför vårt fönster. Den är ljus nästan vit med svarta vingspetsar och mörkare huvud. Ingen bra bild detta men hoppas någon känner igen den.

2020-01-03 17:33:59, Hardeberga
inzoomat

2020-01-04 08:40:38, Marcus
Det är utan tvekan en ormvråk som Steve skriver. Blå kärrhök är inte tecknad som denna, varken hona eller hane. En hane blå kärrhök är snarare måsfärgad, med vit undersida och ljusgrå ovansida, och med svarta vingspetsar och ljus stjärt. Honan är ganska jämnbrun på ovansidan men har vit övergump precis som hanen. Ljusa ormvråkar brukar istället vara mer lika fjällvråkar, men detta är en ormvråk.

2020-01-03 17:33:01, Hardeberga
Jag lutade åt kärrhök då jag inte tycker han flyger på samma sätt som våra ormvråkar. Denna fågel glidflyger lågt över marken.. Vid fotograferingen låg han precis framför en bil :(. Men han klarade sig. Jag har sett både bilder på kärrhök och börringevråk som passar in på honom. Vad ska jag titta efter som skiljemärke?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Rovfågel i Skåne

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Invasion av ovanlig fågel.

Just nu kommer det in flockar med tallbit från norra Ryssland.
Rapportera gärna här om du ser någon. Äter med förkärlek rönnbär. Är oftast helt oskygga.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve