Vilken fågel?: Hjälp! Vilken fågel?

2020-05-16 10:00:01, Oskar
Beskrivningen passar bra på en steglits.

2020-05-15 20:34:57, Erika
Såg en fågel idag som jag inte hittar i fågelboken eller när jag googlar. Den hade som en röd mössa på hjässan och svarta streck ner längs kinderna och under hakan (som svarta snören på mössan som var knutna under hakan) Vingarna påminde längst ner om en talgoxe. Ljus under magen. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig.

2020-05-16 17:55:00, Erika
Oskar det var ingen Steglits tyvärr. Den har jag sett förut. Den var inte röd under hakan och de svarta strecken på kinderna gick närmare ögonen. Vingarna hade inget gult på sig. Tror nästan att jag har hittat en ny art : )

2020-05-16 15:43:11, Annika Keränen
Vad är detta för fågel som besöker oss, påvåran altan

2020-05-21 23:20:55, Erika
Hämpling är den som stämmer bäst in, men ändå inte riktigt. Den var väldigt starkt röd på huvudet och strecken gjorde att det såg ut som en röd mössa med svarta band som var knutna under hakan. Tror jag får åka tillbaka med en kamera och hoppas på att se dem igen.

2020-05-17 13:33:07, Oskar
Hmm, kan någon av följande stämma som har röd/orange mössa? Strecken förbryllar. Hämpling Gråsiska Svarthätta hona

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Hjälp! Vilken fågel?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve