Vilken fågel?: Kanadagäss och grågås

2020-06-30 11:49:30, Johnny
Hejsan! När jag promenerar vid årstaviken ser jag ofta två par kanadagäss. Det ena paret har ungar som ser ut som kanadagäss, med vita kinder, svart näbb... Men det andra paret har ungar som ser mer ut som grågäss. Deras ungar har nämligen inte den vita kinden, orange-aktig näbb och ljusa ben. Ska försöka ladda upp en bild på dessa fina familjer senare. Är det någon fågelkunnig som vet vad som har hänt i fallet med den sistnämnda gåsfamiljen? tack sålänge!

2020-06-30 12:27:48, Marcus
Hybridisering mellan kanadagås och grågås förekommer regelbundet. Dessutom förekommer "vänsterprassel", vilket betyder att ett kanadagåspar teoretiskt sett kan föda upp en kull hybrider, där pappan till ungarna är en grågås. Skära ben och näbb brukar vara ett starkt tecken på anser-gås-inblandning, högst troligen grågås.

2020-06-30 13:09:49, Johnny
Men gud vad intressant, och tack för ett så snabbt svar! Här är en bild jag tog på en av dessa utstickande ungar:

2020-07-01 08:40:26, Marcus
Det ser helt klart ut som en hybrid mellan grågås och kanadagås. Halsen är mörk och på huvudet anas en ljusare kind, men inte så kontrastrikt som på en kanadagås. Näbb och benfärg är som sagt fel för kanada. Återkom gärna med en bild om några veckor när ungarna blivit lite större.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Kanadagäss och grågås

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve