Vilken fågel?: Stort och litet ägg - vems ägg

2020-07-03 16:08:47, Connie Tornevall
Hej! Hoppas jag har hamnat i rätt forum? Det gäller ett stort och litet ägg! När jag var ute och vandrade i skogen för några veckor sedan såg jag ett hål i en trädstam, formad till ett hjärta. När jag skulle fotografera det så ser jag att det ligger två små ägg där. Har fått förslag från olika fågelgrupper på facebook, någon säger att det stora är ett gökägg. En annan säger att ägget till höger är Rödhakens ägg. Jag skulle blir hemsk glad att få veta vems ägg det egentligen är.

2020-07-03 23:23:06, Marcus
Är äggen verkligen olika stora? Äggen är ju avsmalnande åt ena änden, och jag tycker att "det brunare" ägget set ut att ha tjockändan mot kameran, och det andra ägget åt andra hållet, vilket ger en synvilla. Även om ena ägget är större än det andra så behöver det större inte vara ett gökägg heller, då fåglar ibland lägger "dvärgägg", som är "döda" och ofta saknar gula. Hur som helst så är boplatsen mycket typisk för grå flugsnappare, och äggen rimliga, även fast rödhake också är ett alternativ. Vill du ha ett definitivt svar kan du ju återkomma till boet efter ca 1 vecka. Då bör honan ligga på äggen, om allt gått vägen.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Stort och litet ägg - vems ägg

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2020 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve