Vilken fågel?: Vilken fågel hörde jag?

2020-07-23 19:25:18, Denice
Hej! Jag hörde ett fågelläten för ett tag sedan som jag inte kunnat släppa. Vet inte alls hur jag ska förklara detta läte mer än att det var gällt pipande och melodin lät "upp upp ner " upp upp ner. " Och fortsatte så. Ursäkta min urkassa beskrivning men hoppas på att någon kanske kan lista ut det. Detta var i Skåne.

2020-07-23 20:42:43, Marcus
Det första man tänker är ju talgoxens sång. Hur var det i tempo jämfört med det?

2020-07-24 08:40:23, Denice
Det var mycket mer långsamt och utdraget. Upp upp neeeer, osv. Om jag ska försöka bokstavera det så kan det varit något såhär. Wiiit wiit wooo.. wiiit wiiit wooo. Det är så irriterande, jag hör det fortfarande i huvudet men tycker jag har lyssnat igenom alla svenska fåglar på youtube och liknade men ingen låter så. Det lät från ett träd så det måste ju varit någon sorts fågel som bor i ett träd iallafall

2020-07-24 08:45:01, Marcus
Vilken tid på dygnet var det då?

2020-07-24 11:53:33, Steve
Kan det ha varit en rosenfink?

2020-07-24 20:56:17, Denice
Detta var runt 16 tiden. Ute på landet (vid en åker) om det kan hjälpa. Nu är jag lyssnat på Rosenfinkens olika läten. Där var vissa ljud som påminde om det jag hörde men tror nästan att Härmsångarens "hundleksaks-pip-ljud" är mest likt. Dock är ju detta jag hörde väldigt utdragna melodier och inte som ett kvitter. Blir tokig på mig själv att jag inte spelade in lätet...

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vilken fågel hörde jag?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve