Vilken fågel?: Dykande gräsänder?

2020-08-24 21:33:01, Aron
Senkommet svar: tack, Marcus!

2020-07-28 20:23:32, Aron
Hej! Jag såg nyligen (nära Södertälje) en grupp gräsänder som, till min förvåning, dök istället för att tippa i vattnet. Ofta var det korta dykningar, och fåglarna reste sig ofta däremellan och slog med vingarna, vilket gav mig intrycket att de kanske tvättade sig. När jag fortsatte titta såg jag dock att det även rörde sig om längre dyk (i alla fall flera sekunder). Hela gruppen ägnade sig åt detta, men övriga gräsänder (det var en stor mängd blandade fåglar i vattnet) gjorde inte det, utan simmade och tippade som vanligt. De såg i övrigt ut och betedde sig precis som gräsänder. Möjligen var de något stora till växten, och framförallt reagerade jag på att de blå vingspeglarna verkade onormalt stora och tydliga, både när vingarna slogs ut och när de simmade. Det kan förstås vara ovidkommande. Hur vanligt är detta? Vad kan det bero på?

2020-07-29 20:29:19, Marcus
Jag har sett samma sak ett par gånger, så helt ovanligt är det nog inte. Det är inte deras vanliga sätt att födosöka på, men om dom "tippar" som vanligt och ser god mat utom räckhåll så kan man ju tänka sig att de dyker. De allra flesta sjöfåglar kan faktiskt dyka om dom måste. När änder, gäss och tom svanar ruggar tappar de flygförmågan under ett par veckor, och då är dom förstås utsatta när havsörnen kommer. Deras försvar då är att dyka. Det är märkligt att se en stor knölsvan bara "försvinna" i ett plask, för att sedan flyta upp 10 sekunder senare, 20 m bort. Även vadare som drillsnäppor kan dyka skapligt bra om dom måste.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Dykande gräsänder?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve