Vilken fågel?: Stor rovfågel

2020-08-05 19:19:50, Annie Brink
Igår morse såg jag en stor rovfågel sitta på en stenmur i min trädgård. Den var helt vit på magen och brun och lite vitspräcklig över rygg och stjärt/vingar, men den hade två (?) helvita långa stjärtfjädrar i mitten. Jag minns inte riktigt färgen på huvudet, men tror att det var mestadels vitt, eftersom jag vid första anblicken trodde att det var en vit uggla. Jag bor mellan Borås och Jönköping, mitt i skogen och det finns ganska många mindre rovfåglar här, men denna har jag aldrig sett tidigare.

2020-08-07 21:32:52, Marcus
Googla annars på börringevråk, alltså en ljus variant av ormvråk. Fjällvråk har vitt i stjärten, men brukar inte dyka upp i södra sverige förns i oktober.

2020-08-09 20:29:19, Morgan
Hej Annie! Låter ändå rätt så likt fiskljuse. Äter fisk och är en av de större rovfåglar vi har efter örnarna.

2020-08-05 20:21:24, Marcus
Det är jättesvårt att få en bild av vad du sett. Med hjälp av din beskrivning ser jag en fågel som inte existerar. Lättast är nog om du kan känna igen den om du får några förslag. Havsörn är enda rovfågeln med helvita stjärtfjädrar. Dessa fjädrar är dock korta, och resten av fågeln är ganska jämnbrun. Fiskgjuse är mestadels vit på buk och huvud, men känns osannolikt i en trädgård på en stenmur. Ormvråk kan se ut på många sett, från nära helvit till nästan svart. Bivråk är väl möjlig med. Annars kanske slaguggla? Även fast det är ganska långt söderut för arten.

2020-08-07 12:17:36, Annie Brink
Tack för ditt svar Marcus. Jag undrar så vad det var för fågel jag såg. Är säker på att det inte var en uggla iaf. Jag har bildgooglat alla förslag som du skrev men har svårt att hitta något som passar in på vad jag såg. När fågeln satt på stenmuren så jag tydigt det helvita bröstet och sedan flög fågeln upp i ett träd i närheten och satte sig med ryggen mot och då såg jag de vita, långa stjärtfjädrarna som var en stor kontrast till den bruna ryggen/vingarna. Min granne har en grävd fiskdamm vid sitt hus som lockar till sig fiskmåsar, kanadagäss, tranor och diverse sjöfåglar. Kanske var denna fågel på väg dit?Detta får nog bli ett stort mysterium.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Stor rovfågel

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2021 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve