Vilken fågel?: Vilken fågel låter såhär?

2021-12-20 14:56:02, Jonas Hedberg
Hej! Jag är väldigt nyfiken på vilken fågel som låter såhär? (om det ens ÄR en fågel?…) https://youtu.be/bOGOsx8Ma4Q Jag har lyssnat igenom vanliga ljud/läten från de vanligaste fåglarna som häckar i Sverige såhär i vintertid. Jag hörde fågeln 10/12 ca 11.00 på Ingarö (i Stockholms skärgård), jag såg inte skymten av själva fågeln så det är svårt att veta exakt vart den satt (typ av träd etc), men närområdet bestod av ängmark med blandskog (främst tall och gran) på endera sida och ca 200-300m till vattnet (Baggensfjärden) och jag tyckte att ljudet kom från en måttligt stor björk precis vid ängens ”kant”. Det går inte att ladda upp ljudfiler här så jag har lagt upp inspelningen på YouTube, jag spelade in på Röstmemon på min mobil och behövde ta in ljudinspelningen i ett ljudredigeringsprogram för att stärka signalen, jag har även loopat original-klippet som är ca 10sek långt (och består av tre “kluckningar”/ljud). Det regnade den dagen så ljudkvaliteten är långt ifrån den bästa men jag tycker att fågellätet hörs tillräckligt tydligt ändå. Jag är tacksam för alla tips och förslag!

2021-12-22 17:15:13, Marcus
Det är ett av korpens alla läten. Dom har lite märkliga ljud för sig ibland.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vilken fågel låter såhär?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Bygga fågelholkar

Nu till hösten är det lämpligt att snickra ihop fågelholkar inför nästa år.
Här en sida som kan vara till hjälp: Holksidan

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2022 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve