Vilken fågel?: Vilken småfågel?

2022-05-14 02:06:48, Adam
Såg denna vecka i en park/skog i Stockholm vad jag trodde var någon form av sångare, men blev snabbt osäker. Har olyckligtvis inget fotografi, men hoppas att någon här vill spekulera ändå. Är själv bara amatör och har dålig koll på småfåglar. Storlek: småfågel, typ talgoxe. Tycktes ha mörk näbb och kanske mörka ben. Huvud och översida/vingar gick i gråbrunt, såg inga tydliga vingstreck eller dylikt. Buken ljusare och mjukt brungul eller rosa på övre bröstet. Såg inget tydligt ögonstreck eller någon ögonring. Kan dock ha missat sådant. Den var ensam, gick på marken, flög sedan upp i ett träd. Tycktes relativt oskygg. Det som gör mig förvirrad är det varmt färgade bröstet med en relativt skarp gräns mellan övre bröst och den ljusare undersidan, samtidigt som jag inte såg några tydliga ögonstreck eller andra markeringar på huvud eller vingar.

2022-05-14 04:58:44, Adam
Just det, ett tillägg: den vippade ideligen på stjärten, på ett påfallande sätt.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vilken småfågel?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve