Vilken fågel?: Dvärgsumphöna i fjällen?

2022-06-19 18:08:47, Sven
Skulle va rekord för fjällripa om dom hade flygga ungar i mitten av juni. Finns bara en handfull fynd av det i hela Sverige och tidigaste är i slutet av juni.

2022-06-20 18:46:52, Marcus
Hur var storleken på fågeln som flög då? Kan det inte ha varit en ripa som varnade, och hade bo i närheten, och du stötte något annat som du trodde var fågeln som lät?

2022-06-14 00:39:26, Jonas
var i Lapplandsfjällen för några dagar sedan och ovan trädgränsen och mellan själva fjället rann lite mindre bäckar och bildade ett litet blött område med buskar och gräs på kanske 200x30 meter. Hörde redan på vägen upp till fjälltoppen något som lät som en groda. Tänkte först nattskärra men kom på dom låter inte så. Funderade på om morkulla kan låta så men ljudet var från samma ställe på marken och mitt uppe på fjället sådär kändes fel för morkulla. Jag stötte en fågel från området som jag fick se kanske 0.8 sekunder. Regn och lite dåligt ljus men den flög först upp 10m framför mig och sen landade den fort igen kanske 15m bort i buskarna men fick aldrig syn på den igen. Jag upplevde den som rätt liten och mörk. Jag har lyssnat på dvärg sumphöna online nu och det låter väldigt likt. men jag lyckades inte spela in ljudet tyvärr så kan ha glömt bort exakt hur det lät. Har skådat i 20 år, men blir så osäker när det är ett sånt läte jag aldrig hört förr och det bästa jag lyckas få att stämma är en extremt raritet. Finns det någon art som kan låta som en dvärgsumphöna? Det fanns ingen sjö eller vattendrag i närheten. Lätet var ett enstavigt grodliknande" erh....erh.... erh" ibland var tempot lite snabbare som jag upplevde det. Vattenrall var det inte för det har jag hört och vet hur den låter.

2022-06-14 06:57:34, steve
Svårt det där med läten. Har du lyssnat hur dvärgbeckasin låter?

2022-06-14 07:59:01, Marcus
Fjällripan låter ju just så, " erh erh", och miljön låter ju rätt. Kan det inte ha varit en varnande riphona, och kanske en av hennes kycklingar som du såg flyga? Hönsfåglarna flyger ju tidigt, långt innan de är fullstora.

2022-06-16 23:14:20, Anders
Ripungar lär inte vara flygga än i fjällen. Känns väldigt tidigt för det. Jag bor i Västerbottens inland och här har jag sett små små järpkyklingar bara förra veckan. Så små så dom bara kunde gå. Och då lär skogsfågel i fjällen va iaf 2 veckor senare.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Dvärgsumphöna i fjällen?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2023 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve