Vilken fågel?: kvällsläte - uggleungar kanske

2022-07-19 14:53:26, Magnus Fiskesjö
Jag får svara mig själv: Jag lyckades få se en av fåglarna igårkväll, och kunde bekräfta att det är ugglor. Har sedan lyssnat runt på youtube efter klipp med kattuggla och hornuggla, de enda möjliga, och det visar sig vara unga kattugglor som låter. Trots att den jag såg verkade ha väldigt lång stjärt, där den glidflög.

2022-07-19 14:58:23, Steve
Skulle gissa på att det är kattuggleungar som lockar på föräldrar.

2022-07-17 22:47:41, Magnus Fiskesjö
I en skogsby i Ö Småland började minst två fåglar låta i skogsbrynet i kvällningen pass kl 21, ikväll 17 juli 2022. DE låter som om de vore nära marken eller ett par meter ovan mark. JAG gick runt och spanade men kunde inte se dem fast jag kom mycket nära en. Lätet är ett mycket högt, ängsligt, tudelat rop, tu-uit. KAN det vara en barnslig version av kattugglans klä-vitt? De två fåglarna verkar hålla kontakt som ett radarpar som långsamt rör sig i landskapet-- eller kanske de signalerar föräldrarna? Jag gav upp och gick in, och då verkade de komma in i trädgården. Ett mycket envetet rop, i-i eller tui-ih / tu-ui.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: kvällsläte - uggleungar kanske

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Se fåglar i direktsändning

Mindre skrikörn - Lettland
Tornseglare - Lettland
Svart stork - Estland
Biätare - England
Fjälluggla - Alaska

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2022 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve