Vilken fågel?: Örn ?

2021-08-17 18:40:21, Stig Svensson
När vi var i Rättvik och gick längst ut på den långa bryggan fick jag se en stor fågel nära land ca 500 m bort flygande över Siljan. Såg den en kort stund och bara när den syntes mot himlen, när den fick skog bakom sig försvann den från mitt synfält. Tyckte den gjorde lite konstiga rörelser nästan som när man ser barn flyga med en drake. Kanske den spanade efter något byte i sjön. När jag nu i datorn tittar närmare på bilden tycker jag det ser ut som en havsörn, kan det stämma?

2021-08-17 18:41:24, Stig
Här har jag förstorad så mkt jag kan utan att tappa all skärpa.

2021-08-17 20:13:12, Oskar
En adult(vuxen) havsörn på bilden. Ses enklast på den helvita stjärten.

2021-08-17 20:55:09, Stig
Vad roligt. Tack för svaret Oskar.

2021-08-18 20:12:05, Marcus
Ser ut som en havsörn ja, men det lär det inte vara. Proportionerna är helknasiga, stjärten för lång och höfterna och vingarna för smala. När du dessutom nämner det märkliga rörelsemönstret så kan jag inte tro att det är något annat än just någon form av drake eller liknande. Är det en propeller man ser fram på "näbben"?

2021-08-18 21:38:16, Stig
Tack för att du uppmärksammade detta. Jag var lite tveksam först men i och med att den var så högt upp så tyckte jag inte det kunde vara en drake. Visste inte att det fanns propellerstyrda fåglar.

2021-08-18 22:14:59, Marcus
Efter lite sökande på nätet hittade jag nog rätt. En modell som skrivs ut i 3d-skrivare och byggs ihop till en radiostyrd örn med propeller i näbben, och sedan kan den förstås målas som man vill. Den knepiga vingformen och stjärten avslöjar den. https://m.youtube.com/watch?v=5zrpbw0_7Oc

2021-08-19 14:27:23, Stig
Marcus du har verkligen örnkoll. Oskar tycker inte att det var konstigt att du missade detta, vem kunde tro att det fanns något sådant, jag är bara tacksam att Marcus såg det hela.

2021-08-19 17:07:49, Marcus
Jag är förvånad med, detta var något nytt för mig. Chansen att se en riktig havsörn bör vara betydligt större än att hitta en sån där, även i Dalarna där havsörnen kanske inte har så starkt fäste än som efter kusterna. Jag tror att den hade varit ännu lurigare att avslöja om den var målad som en kungsörn istället, som har lite längre stjärt och smalare vingar än havsörnen. Rolig observation och grej ändå lär man säga.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Örn ?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve