Vilken fågel?: Amerikans örn i Sverige?

2024-01-29 08:39:16, Steve
Amerikansk vithövdad havsörn kan vi nog utesluta. Men dessvärre så kan jag inte ge några vettiga alternativ. Svårt utan bild.

2024-01-29 08:38:46, Steve
Amerikansk vithövdad havsörn kan vi nog utesluta. Men dessvärre så kan jag inte ge några vettiga alternativ. Svårt utan bild.

2024-01-29 08:38:18, Steve
Amerikansk vithövdad havsörn kan vi nog utesluta. Men dessvärre så kan jag inte ge några vettiga alternativ. Svårt utan bild.

2024-01-24 10:10:59, Marie
Hej, jag var i Älvkarleby/Laxö i lördags, en väldigt kall vinterdag -20 och precis när jag klev ur bilen kom det en stor svart fågel med vitt huvud flygandes över mig och in bland träden igen så snabbt att jag inte hann se vad det var för fågel. Jag såg han precis när han drog in vingarna för att inte fastna i träden så det såg ut som en avlång svart klump med tufsigt vitt huvud Om jag ska förklara vad det kan ha varit så var det en Amerikans örn men sådana finns ju inte i Sverige/Norden och den var mindre ungefär som en ormvråk fast med större huvud. Blandar jag ihop det med en andfågel kanske? Men han flög så majestätiskt, inte så hetsigt som andfåglar. inte hann jag fota och jag såg den inge mer fast jag gick runt och leta... Någon som bor i området som kanske vet vad det är för någon fågel jag menar? Jag googlar och letar i böcker men hittar ingen bra motsvarighet. Kanske ni kan hjälpa mig? Hoppfulla hälsningar Marie

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Amerikans örn i Sverige?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve