Vilken fågel?: vad för rovfågel??

2018-02-27 21:48:53, Marcus
Varför är det ingen som tänkt juvenil duvhök här? För mig är det en solklar duvhök med ljusblå ögon som dom har i den åldern. Fågelns färg och bandningen på stjärten pekar även det åt duvhök tycker jag. Även miljön med gammal grovstammig barrskog känns som helt rätt häckningslokal för duvhök. Denna unge är troligen knappst flygfärdig och har nog hoppat/ramlat ur boet. Ett datum när bilden är tagen och område skulle säkert lägga den sista pusselbiten, då bivråkar ofta har så här stora ungar så sent som i augusti. Jag skulle absolut kalla den för duvhök iallafall.

2015-07-13 20:45:45, sofie
Var ute och gick i skogen, denna stora rovfågel satt och iakttog mig.. Är superdålig på fåglar, och detta kanske är en för dålig bild, men vet ngn vad det är för fågel? :-)

2015-07-13 23:27:41, Harald Eriksson
Hej Sofie! Det är en ormvråk som har suttit och tittat på Dig. Det är en av Europas vanligaste rovfåglar. Den äter inte så mycket ormar, även om det förekommer, utan mest små gnagare. Kul att Du fick se den så nära! Mvh Harald

2015-07-14 09:05:06, robert
Hej! Om jag inte ser fel har fågeln mycket vaxhud runt näbben och det är därför inte ormvråk utan en ung bivråk. Hälsar Robert

2015-07-14 10:38:59, Sofie
Tack för era svar! :-) Ett tips är att trycka på ctrl och + då zoomas bilden in och det kanske är lättare att se vad det är? :-) hur som helst var den spännande att få se! :-) Mvh/Sofie

2015-07-14 11:27:22, Harald Eriksson
Hej igen! Robert sår ett frö av osäkerhet hos mig. ;-) Den unga bivråken har ännu inte fått det gula öga som senare är kännetecknande för arten (fler skillnader finns, men vi utgår från vad som syns på den här bilden), utan har mörkt öga och är mörk över rygg och skuldror precis som ormvråk. Det som då skiljer på ett tydligt sätt är den gula vaxhuden (naken hud runt näbben, som man mest nämner gällande rovfåglar) på ung bivråk som ormvråken saknar. På min dator ser inte jag om det är gul vaxhud eller "bara" ljusare teckning runt näbben. Men Robert har många år i "branschen" så vi utgår från att han har rätt. Bivråken gör mer skäl för sitt namn, bin och framförallt getingar med larver, puppor och vaxkakor står överst på matsedeln, öven om en liten orm kan slinka ner också. Pga sitt födoval så gör den ett snabbt besök hos oss (maj-aug.), sedan flyttar den tillbaka till Afrika. Mvh Harald

2015-07-14 12:54:05, steve
Jag har varit i kontakt med en av de stora fågelexperterna i Sverige, Magnus Ullman angående den här bilden. Han ger Robert rätt och säger att det är en ung bivråk. Kul för Sofie eftersom bivråken är betydligt ovanligare än ormvråk :)

2015-07-14 13:27:03, robert
Det var ju trevligt att få bekräftelse av den äldre Ullman på artningen! Det är trol. bra om du Sofie kontaktar din lokala fågelförening och berättar om din obs då bivråken är en ovanlig rovfågel (nära hotad på rödlistan) http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/regionalt/ lista över de lokala fågelföreningarna. Mvh Robert

2015-07-14 13:36:56, robert
Mer bivråkfakta: Om vaxhuden hos bivråk kan sägas att den fungerar som skydd mot getingstick (jordgetingar om vi ska vara överexakta) Någonstans har jag läst att de unga bivråkarnas teckning påminner om större afrikanska rovfåglar och de slipper därmed trakasserier. (de stannar i afrika i 1? år innan de återvänder för att häcka i Europa) /Robet

2015-07-14 13:50:39, robert
Till sist vill jag bara meddela att jag visserligen må ha varit fågelskådare i mer än 70 % av mitt liv, men räknat i antal år är det inte jättemånga. PS kan Steve och Harald se mejladressen (har inte använt sidan så ofta så har inte koll) /Robert

2015-07-14 19:08:47, sofie
Det här är ju jättespännande! :-D Om det nu är en bivråk så ska jag såklart meddela fågelföreningen - bra tips! :-) Kom på att jag har en annan bild, den togs just innan fågeln flög och satte sig på marken, och här kanske man ser mer på stjärtfjädrarna vad det kan vara? Återigen, ctrl och + för zoom, blev ju tyvär inte bästa bilderna.. /tacksamma sofie

2015-07-14 19:49:35, Harald Eriksson
Hej igen Sofie! Det är så klart omöjligt för den som ställer frågan att veta vilken bild som är bäst. Den fotografiskt bästa bilden behöver inte vara den bild som visar arten bäst (nu har iofs Robert och Ullman redan löst gåtan med förra bilden!). Men den stjärten sitter tveklöst på en bivråk! Lyd Roberts råd och kontakta den lokala fågelförening. Mvh Harald (fågelskådare i 20% av mitt liv)

2015-07-14 21:12:38, sofie
Då får jag tacka alla kunniga människor här för att ni delar med er av eran kunskap! :-) Ska nu kontakta fågelföreningen, och känner mig extra nöjd och glad över att fått se en bivråk! Tack! :-) /sofie

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: vad för rovfågel??

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve